söndag 17 juli 2011

Åsiktsinkontinent


I morse när jag slölyssnade på radion så hörde jag ett fullständigt klockrent uttryck - ÅSIKTSINKONTINENT. Så otroligt träffande. Så beskrivande och så icke-lämna-något-till-fantasin! :-)

Och jag kom att tänka på dig, och ditt funktionshinder som du säkert inte är så medveten om. Men som alla i din omgivning är fullständigt på det klara med. Vi har åsiktsfrihet i vårt land, men vi har inte åsiktstvång, vilket du har tolkat det som.

Du kan inte hålla inne en enda åsikt. Särskilt inte de åsikter som kritiserar något. Gör jag si, gör jag så så drivs du av ditt inre tvång att du måste ha åsikter om det. Och du måste låta mig ta del av dom. Köper A en tröja i rött så har du åsikter om det. Har B en bil som hon är nöjd med så har du åsikter om det. Och skall sen C resa till Långtbortistan så har du åsikter om det, trots att du aldrig ens varit i närheten av stället.

Det är bra att du har åsikter, men ibland är det så att din omgivning inte har behov av dom. Jag kan förstå att du känner det som din mission och din uppgift i livet att sprida dina åsikter, och att upplysa andra om dom. I de fall där dina åsikter efterfrågas så är det ju förstås bra. Men, kära lilla åsiktsinkontinenta vän, ibland är tala silver, tiga guld.

Din omgivning behöver inte alltid dina åsikter. Din omgivning berikas inte alltid av dom. Din omgivning efterfrågar dom inte, och din omgivning är fullt kapabel att fatta beslut utan dina åsikter - ständigt ständigt. Du får gärna ha dina åsikter, men, tro mig, du kommer inte att förtvina och falla ner död om du inte sprider dom. Jag lovar!

I mitt yrke träffar jag på div skydd mot traditionell inkontinens, och det finns en uppsjö av olika. Men hur i hela friden skyddar man sig mot åsiktsinkontinens? Hur skyddar sig den som lider av åkomman, och hur skall omgivningen skydda sig. Någon som har ett förslag....?

4 kommentarer:

  1. jag tycker du skriver bra bloggar.åsikter måste man väl få ha eller?
    sen har det ju betydelse på hur man säger dom förstås.Sitter här o smaskar o lyssna på sanna nilsen som min kompis köpt i ullared(ja jag fick låna den
    även jessica andersson
    medans pepparkakan står i ugnen

    SvaraRadera
  2. Ja, som jag skriver i inlägget så har vi ju åsiktsfrihet. Men det innebär ju inte att det är någon slags tvång att pracka på omgivningen alla åsikter man har, som många verkar tro. Alla i omgivningen runt en åsiktsinkontinent uppskattar inte alltid alla åsikter

    SvaraRadera
  3. Mmm,såna känner man igen! Det otäcka är ju att deras åsikter oftast inte har särskilt bra grund liksom.Visst,vi har åsiktsfrihet,men man kan ju tycka att folk ska ha LITE hum om vad de snackar om i sina "åsikter".

    SvaraRadera
  4. Ja, tyvärr verkar det vara två egenskaper som hänger ihop det där. Dels att vara åsiktsinkontinent, dels att ha en rätt risig grund att bygga sina åsikter på. Men det är klart, skall man ha åsikter om allt och alla så hinner man väl inte ha vetenskaplig grund för allt.. Hmm!

    SvaraRadera