måndag 5 oktober 2009

Monday on my mind

Ännu en måndag har passerat och den lär inte gå till historien som någon större dag. Inte i min värld i alla fall..
Lyssnade på en annan mamma lite på Lokalradion idag, Mia Skäringer.. om hennes nya bok som bygger på hennes spalt i MAMA. Intressant.. Hon pratade bl a om att när man blir mamma är det så lätt att man glömmer bort att man också är en person. En kvinna.. man blir bara en mamma liksom. Och det ligger mycket i det! Ens person glöms lite bort.. Sen pratade hon vidare om att hennes krönikor, och så även boken då, är "pumpsfri". Dvs; den visar inte den glammiga bilden av superambitiösa mammor som fikar med kompisar ute på stan och går på gympa och har lilla bebisen med och lagar ekologisk mat och de enda med det tredje. Det fenomen som man ofta möter i glammiga mamma tidiningar, men också mycket i div communities ute på nätet tycker jag. Det är mycket framhävande av sin egen förträfflighet i form av alla aktiviteter man går på, allt man gör m sin baby, att ha de rätta grejerna, de rätta klädesplaggen, gå på rätt dagis och bara vara sååå rätt hela tiden.. För att kasta en skugga på att andra inte är riktigt lika rätt. Ja va på goda vägar att falla i fällan för ett tag sen då ja hängde på div nätcommunities.. Men sen upptäckte ja det och.. Nej, jag är jag och jag gör så gott jag kan som mamma. Jag behöver inte dricka latte ute på det hippaste fiket och gå på de mest rätta aktiviteterna med mitt barn. Vi lever vårt liv och vi gör det "good enough". Tack Mia Skäringer!
Träskmamman har jobbat kväll och det lilla träsktrollet har vart på dagis på förmiddagen. Just dagis var väl dagens höjdpunkt egentligen. Hade funkat jättebra med Lilltrollet där idag och han hade lekt mycket, varit glad och sprallig och inte kissat på sig. Han har tyvärr lite problem med "kisseriet" på dagis. Han kissar ofta på sig på dagis, men annars sköter han det helt själv. Ja har pratat m både dagis å m honom å ja tror att de beror på att de händer så mycket runtom honom på dagis så han helt enkelt glömmer bort att gå på toa. Men idag hade "fröknarna" påmint honom och det hade gått hur bra som helst. SKÖNT!! De märks på honom att han tycker det är lite obehagligt när han kissat på sig...
Kyligt är det idag. En strålande dag för övrigt, vackert.. klarblå himmel å alla dessa undersköna färger, å kallt och kyligt, som sagt. Kallt inne har vi haft också. Det skall ganska mycket till innan Träsktrollsmamman skall frysa, men idag har jag faktiskt gjort det. T om haft strumpor på mig..
Natten va ganska lång och lite småjobbig.. :-( Batteriet i TENSen va urladdat.. fast å andra sidan vete f*n om den hjälper något.?! Den kanske tar bort typ 10%... ?!?! Å den har absolut ingen långsiktig effekt, utan möjligen enbart temporär.
Medan Lilltrollet va på dagis höll mamman på å grejade i garderoben, letade fram lite vinterkläder å rensade ur lite urvuxna kläder. Vidare har jag packat lite paket med sånt jag har sålt på Tradera. Företrädesvis urvuxna barnkläder. Dåligt med bud den här gången.. :-( Men men.. bara å hoppas att kläderna å skorna kommer till användning och glädje.
Jobbat e.m/kväll, som sagt.. 15-21... va ett tag sen ja va på jobbet nu, eftersom ja hade en långledighet och sen lyckades bli förkyld med feber sen på det. Men jobbet känns tryggt och invant..
Nu skall ja se om mina stuvade makaroner som ja skall ha i matlådan svalnat... Ta en dusch å sen.. Good Night!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar