onsdag 21 oktober 2009

reflektioner från ett köksfönster...

Ledig idag och jag sitter här vid datorn, vid köksbordet, å kikar ut lite mot skolan... ja bor ju numer närmaste granne med dagiset och en låg- och mellanstadieskolan. Det är en grå och lite småkylig dag i Fryksdalen idag och jag slås av hur många av de små tjejerna som bär kjol/klänning...!!
Tiderna har verkligen ändrats sen ja gick i skolan. Då hade man, på sin höjd, kjol eller klänning två dagar om året, examen och möjligen, möjligen till julavslutningen. Men något hände mellan där.. och idag ser jag, som sagt, många av flickorna som tassar runt som små damer.. I mitt genustänkande kan ja inte låta bli å fundera lite... De måste vara både hemskt kyligt och väldigt opraktiskt att hänge sig i leken i tyllkjolar å tunna strumpbyxor.. :-( Tycker det här med de stereotypa könsrollerna är tråkigt å tragiskt.. att de skall börja så tidigt!! :-(
I övrigt skulle man kunna tro att Ullaredsresan tog knäcken på mig eftersom ja varit så tyst.. Men icke! Det var en mycket trevlig resa å ja handlade massor!!! Själva bussresan till och från va väl ingen höjdare men men..De gick det med!!!
Men tiden å orken tycks bara rinna av mig. Ja jobbar ju inte så fetmycket men den här värken ja har tar hemskt mycket energi. Så när allt är avklarat här hemma och kvällen sänker sig över Skolvägen så känns soffan hemskt skön, å då blir det sällan av att jag sätter mig här vid datorn.. Men ja skall försöka bättra mig med det oxå
I morrn skall jag till ortopedtekniska å hämta ut mina inlägg till fötterna. Hyser stora förhoppningar till dom!! Har hiskeliga smärtor å de känns emellanåt som att jag gick på glödande el eller på glas.. :-( Hade ju ganska stora skador på vänsterfoten så det är inte mycket som skiljer fotsulan från hälbenet där.. så ja går ju typ direkt på hälbenet!! Ja hoppas, hoppas att inläggen har bra effekt. Dels kommer de att va ganska dyra, sen känner jag att ja orkar inte ha det såhär värst mycket längre. Ja är trött på att slänga i mig massa mediciner å att ha ont tar hemskt mycket energi å till slut sätter det ju sig på psyket oxå.
I e.m skall vi till Torsbybadet och plaska runt lite där!! Får se om ja har tiden å orken och skriva några rader om det i kväll eller i morgon.
Gråa hälsningar från Mamma Träsk

2 kommentarer:

  1. hittade du mycket i ullared då? slamsaker? ja tiderna har verkligen ändrats. barnen blir vuxna så snabbt idag. det är tragiskt. de får inte vara barn. och man ska passa in. jag är glad att man inte är barn idag..

    SvaraRadera
  2. Ja hittade multum i Ullared ja!!!! Har lite bilder på Facebook!! Just Slamsaker blev det ganska sparsamt med, tror de enda ja köpte i den vägen va 3 flaskor RX-lim, som de va typ halva priset på!!! :-) :-)

    SvaraRadera