tisdag 22 februari 2011

En icke-prettomammas bekännelser




Bara rubriken.. skriker... ju.. Och jag inser utan några djupare betraktelser att med en sådan rubrik skulle jag med lätthet kunna skriva en genomsnittlig bok.. Men ja tror jag nöjer mig med att lugnt konstatera att det kommer nog att bli några fler kapitel i denna blogg med denna rubrik. För ja är ingen prettomorsa..


Idag bröt jag så det rök om det, mot en av prettomorsornas gyllene regler. Jag serverade mitt barn en portion P U L V E R M O S.. Yes! Köpt pulver, inte ens ekologiskt eller rättvisemärkt. Och till det.. Nu hoppas jag att ingen prettomorsa läser det här, för då kommer hon att KRÄKAS.. Jo, ja serverade korv till det! Och ketchup som var både söt och salt.. samt några cocktailtomater.. Å, nej.. de var inte kravmärkta.


Men sonen åt. Med god aptit.. trots kräkäventyr i natt. Och vi hade ingen konflikt. Jag vill verkligen inte ha konflikter runt det här med mat. Vi föräldrar väljer ju våra konflikter och för mig känns det jättejobbigt att ha konflikter just runt maten, för jag vill att min son skall kunna äta mat och tycka att det är gott och inte förknippa maten med alltför mycket känslor.. Så det blir kompromisser ibland. Ja.. dock inte så att hans önskningar om mat är min lag, men mat som ändå är skaplig och som han gillar, äter vi ofta.


Å idag serverades till lunch då.. förhatligt pulvermos och korv. Mamman hade ägnat hela förmiddagen åt att sanera ett sovrum som hade härjats av kräkningar i natt. Laddat tvättmaskiner, vikt tvätt.. kört torkskåpet, skrubbat madrasser.. sen ut med allt från sängen som inte var nedspytt i kylan. För en gång skull var jag rentav tacksam över kylan idag. Ett par timmar ute i kylan så skall förhoppningsvis kräkvirus som var kvar duka under..


Jag vet att pulvermos inte är det ultimata att servera i matväg. Men till mitt försvar brukar jag säga att "Det har fött upp fler än det har dödat"... Utan någon som helst vetenskaplig studie på området... Och sen är det väl så också, att om inte vi vanliga morsor fanns, som inte alltid är perfekta, så skulle ju inte prettomorsorna få någon motsats att spegla sig i.....


Och.. för att få min sneda mammagloria lite mer rakt kan ja berätta att ja precis bakat en sockerkaka till kvällen. Utan sockerkakspulver, kanske ja skall tillägga.. ;-)


5 kommentarer:

  1. Vi äter ofta pulvermos med korv till, ser inget fel med det :) OCH serverar det med icke ekologiskt odlad tomat.. Korven brukar dessutom vara euroshopper! hemska saker ;)

    SvaraRadera
  2. Riktigt hemska saker!! haha.. Men, som sagt, skulle inte vi vanliga dödliga och icke-perfekta morsor finnas så.. Å du, ja tror de blir folk av våra barn med! ;-) Susann

    SvaraRadera
  3. Jag tycker *host* att pulvermos är godare än hemlagat. :D Min mamma födde upp oss på pulvermos och fiskpinnar med mer ströbröd än fisk. Än lever jag iaf. :D

    Kram från Icke-pretto-morsan Ekorren.

    SvaraRadera
  4. Här är ännu en som serverar sitt stackars lilla barn pulvermos emellanåt... :D //Linda W

    SvaraRadera
  5. Madeleine: Jag med!!! :-) haha!

    Linda: Skönt att höra att vi är fler! ;-)

    Susann

    SvaraRadera