fredag 25 februari 2011

Tant Gun-Britts Kärleksmums




Ja, det här blir inget traditionellt blogginlägg. Det blir en slags kompensation för mitt dåliga minne. Jag har lovat flera personer receptet på de godaste Moccarutor/Kärleksmums som öht finns. Jag lovar! De är dom här... å sen kommer resten. Receptet är hämtat ur "101 söta favoriter" av Anette Rosvall och Emma Hamberg. Gillar du kärleksmums/moccarutor så kommer du att hata mig för att jag tipsade dig om detta recept. Och du kommer att hata dig själv för att du va korkad nog att pröva det!! :-)


TANT GUN-BRITTS KÄRLEKSMUMS


4 ägg

4 dl socker

4-5 dl vetemjöl

3 tsk bakpulver

6 msk kakao

200 gram smält smör (nej, ja SKRIVER inte ens margarin..)

1,5 dl mjölk


Glasyr och garnering:

100 gram mjukt smör

2 dl florsocker

2 msk kaffe

1 dl vispgrädde

1 dl kakao

2 dl kokosflingot till garnering


Sätt ugnen på 200 och vispa sen ägg och socker vitt

Blanda mjöl, bakpulver och kakao i en skål. Sikta mjölblandningen i äggsmeten och vänd ihop smeten. Smält smör och blanda med mjölken och häll i blandningen. Klä en plåt (ca 40x35 cm) med bakplåtspapper och häll upp smeten.


Grädda kakan 15 min och låt den svalna. Blanda sen det mjuka smöret till glasyren med florsocker, kaffe, grädde och kakao. Vispa ordentligt. När kakan är ordentligt sval så bred glasyr över och strö sist över kokosen.


GARANTERAT VÄRLDSKLASS

2 kommentarer: