fredag 18 februari 2011

Om resan till Tjetjenien..


Föreställ dig följande scenario...


du har i flera års tid sparat och sparat.. du har jobbat, gnetat, sparat igen.. till en lyxkryssning på ett stort, fett fartyg i Karibien. Hela resan är planerad i detalj och du har noga planerat in vad du skall göra på de olika platser som kryssningsfartyget lägger till vid. Nu skall du bara vara lycklig och njuta av några års slit och ganska stramt sparande.


Dagen kommer då du skall ta flyget till Florida, för att gå ombord på lyxfartyget. Med förväntan står du med dina resehandlingar och väskor packade med strandkläder. Då du glatt lämnar fram dina handlingar till mannen bakom disken svarar han dig leende att "tyvärr så har det uppstått ett problem".. Det är så att en annan kvinna har helt sjabblat till det med bokningen av sin resa. Så, säger den fortfarande leende mannen, "Hon fick ta din resa istället, det går väl bra?" Och istället har dom bokat in mig på en veckas resa till Tjetjenien.. "Resa som resa" ler mannen bakom disken, "Ett nytt äventyr, det är säkert helt fantastiskt i Tjetjenien"...


Du ser Tjetjenien framför dig, och du ser din inplanerade Karibienkryss.. Mannen bakom disken upplyser dig i mycket artig ton att tyvärr så kommer mina pengar som jag jobbat ihop att gå förlorade om jag inte tar resan till Tjetjenien. Det går inte att boka om såhär nära inpå. Semestern är inplanerad och ansökt, beviljad.. planerad.. kattvakt, blomvakt och postvakt inbokad.. Tackar jag nej till Tjetjenien fryser allt in..


Exakt hur mycket skulle du då se fram emot resan till Tjetjenien... Tjetjenien kan vara fullkomligt underbart. Hotellet jag hamnar på kan vara fantastiskt, servicen av högsta klass, upplevelser utöver det vanliga och mat som jag aldrig ens kunnat tänka tanken om.. Men, som sagt, hur mycket skulle DU glädjas och se fram mot resan till Tjetjenien...?!


2 kommentarer:

  1. Menar dom att du inte kan boka om resan alltså utan går miste om allt? Om du nu inte reser till Tjetjenien???

    SvaraRadera
  2. Nej, inte bokstavligen.. Så grymma är nog inte Ving.. Haha.. Jag använde mig av metaforer i denna berättelse

    SvaraRadera