fredag 11 mars 2011

Det övernaturliga...


I en av de stora kvällstidningarnas bilagor kunde man strax innan jul se frågeställningen om vilket övernaturligt väsen som man önskar vore verkligt... Så jag började fundera på vad jag skulle önska och kom på det!


TOMTEN!

Ja.. å nu menar jag inte den cocacola-röd/vita Hohoho-tomten som kommer med paket en gång om året, utan ORIGINALTOMTEN.. en gammaldags hustomte.


Tanken känns betryggande att ha ett väsen som tassar omkring och ser till hus och hem. Ser till att jag inte glömmer släcka ljus och vaktar runt ägorna när vi sover och/eller inte är hemma. Visst har jag hört att vissa såna där tomtar många gånger kunde bli ganska griniga och ställa till en del, men jag lovar, hade jag en sån Hustomte här på Skolvägen 1B så skulle jag hålla mig väl med honom. Jag lovar att jag skulle koka lite risgrynsgröt och ställa ut. Eller förresten, 2011.. skulle Tomtar vilja ha risgrynsgröt?! Skit samma, ja skulle se till att han hade gott om man och jag skulle inte störa honom. Inte kasta ut hett vatten eller så...


Och förutom att jag skulle önska att han vaktade lite över oss, kollade så inte jag glömde släcka ljus å så, så kunde jag kanske muta honom på något vis att han jagade undan de äckliga "mördarsniglarna" som invaderar trädgården på sommaren.. rensa lite kirskål (Tomtar kanske kör vego och gillar kirskål?!) slänga ut lite sand på vintern när det blir halt.. Kollade så inte vår panna krånglar när det är kallt och vi inte är hemma.. Ser till vad katterna gör...


Nämen, ja tycker tanken låter lite mysig och betryggande. Jag skulle gärna se att en Hustomte slog sig ner här. Om någon sån Tomte läser detta och för tillfället är arbetslös och/eller hemlös, så vet du att det finns en ledig plats här hos oss, och jag kan röja undan lite i vårt förråd och göra ordning en bädd där...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar