måndag 7 mars 2011

Om det praktiska med att ha en vit tygsoffa




Japp! Jag har en VIT TYGSOFFA... en 2 + 3 VIT TYGSOFFA, en Ektorp från IKEA. Och ja.. jag har en five-to-be och jag har 4 katter. Och JA!! Jag har hört det förut, hur otroligt opraktiskt det är att ha en vit tygsoffa när man har 4 katter och en five-to-be. Jag hör det jätteofta...


Men tänk att jag tycker det är jättepraktiskt och jag gillar verkligen min soffa. Vitt är min älsklingsfärg och varför i friden skulle jag då vilja ha en soffa olivgrön eller bajsbrun om min favoritfärg är vit?! Och jag gillar inte skinnsoffor.. DET kan jag gå med på att det säkert är hur praktiskt som helst, bara att torka av.. men det är något med dom som jag inte gillar. De känns inte lika välkomnande och varma.. mjuka.. att kura ihop sig i.


"Men Gud, vitt.. då syns väl fläckar direkt" och "det blir ju smutsigt direkt", säger folk.. Japp! Fläckar syns rätt bra på vitt men det är bra tycker jag. Då SER jag ju att det är smutsigt och kan tvätta bort det. Och Nej, vitt blir inte smutsigare än andra färger. Men istället för att jag skulle ha en mönstrad eller bajsbrun soffa som inte lort, smuts, damm, katthår och div annat sunkigt skulle synas på förrän det gått ganska länge så har jag en soffa som det syns - och därmed kan ja ta bort det. Innan det hunnit bli sunkigt och äckligt, ofärscht och.. Usch! Undrar hur många mörka, murriga, mönstrade soffor som är rena äckliga bacillbomberna och ett fall för tanterna i RENT HUS...


Jag gillar våra vita soffor. De är givetvis tvättbara överdrag på dom. Vore rätt korkat att tänka på annat. De passar hemma hos oss och de är fräscha och rena. Har köpt lite blandade filtar BILLIGT på ställen som ÖoB och RUSTA.. de gillar både sonen, mamman och pälsbollarna att kura in sig i och det skyddar sofforna. Med rätt mönster, färg och stil gör de dessutom sofforna snyggare.


Idag har dynorna i våra soffor varit ute på vädring och dammsugits noga. En dynas överdrag ligger i tvätten eftersom de var en fläck på den. Å nu är de vita, rena och fräscha! Härligt.


En liten parentes om vardagens funderingar här i träsket... Å du, du vet väl att VITT ÄGER!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar