måndag 2 maj 2011

Mina vita drömmar

I dagarna har jag och sonen i stort sett slutfört ett gemensamt projekt. Vi är i princip klara med hans lekstuga. Den stackars stugan som stått övergiven har genomgått en total makeover och fått ett nytt liv. Tacksamt har vi tagit emot hjälp med taket av grannen och Ulf, annars har jag stått för det mesta av det andra jobbet. Skrapat bort massa gammal färg, målatmålatmålat... skruvat hyllor och dekorerat. Och jag får lov att säga att jag är ganska nöjd med resultatet. Och E med :-)

E ville från början ha ett café och butik i sin stuga, men ändrade sig sen till att bara vilja ha ett Café. Och den gamla förfallna lekstugan har förvandlats till ett litet minicafé :-) Med hjälp av loppisfynd så har vi fått till det. Och med ganska mycket vit färg.. ;-)

Och jag har fått leva ut mina vita drömmar jag med. Jag brukar alltid säga att om jag vann en fet sunmma pengar så skulle jag starta ett Trädgårdscafé.. Exakt var det skulle ligga vet jag inte så noga, för tillfället är jag mest nöjd att gå omkring och drömma om mitt café. Det skulle i alla fall ligga i en lummig trädgård. Och det skulle vara ett VITT tema. Vita Caféet skulle det heta, och det skulle se ut ungefär som E´s lekstuga, fast i större format då :-)

I mitt VITA CAFÉ och i trädgården runtom skulle det råda total harmoni. Vitt hus, vita väggar.. vita möbler. I lite olika nyaner av vitt. Från krämvitt till snövitt.. lasyrvitt.. Det lugnet som det vita ger. Vita möbler med patina i Shabby stil. Och porslinet skulle påminna om något sånt som gamla tanter har i sina skåp.

I mitt café skulle inget serveras som hade engelskt, amerikanskt, italienskt eller franskt namn. Svenskt.. klassiskt. Traditionella småkakor, bullar bakade med smör och med mycket nystött kardemumma, mjuka pepparkakor.. mackor med ost, skinka.. Glass skulle jag givetvis ha på menyn också. Och helst skulle allt vara lokalproducerat och ekologiskt.

Allt skulle vara småskaligt, personligt och fjärran från storstädernas take-awaystress.. Jag skulle gå omkring i vita och fluffiga kläder från ZIZZI och från högtalarna inne på det vita caféet skulle det komma lite diskret, låg, harmonisk musik.. Gärna Björn J:son Lind... Levande ljus.. Alltid! Vita såklart - allt annat i ljusväg borde förbjudas.

I trädgården skulle det via temat forsätta. Vitsippor.. en hel matta på våren. Liljekonvaljer, vita syrener, vit brudspirea, Jasminer, Änglatrumpeter, liljor.. av alla de slag. Rosor... Där kan jag tillåta lite andra färger än vita. Tidigt på våren skulle det finnas massa vita penséer.. Syrenhortensior.. Kastanjeträd skulle jag ha ett par. Och några vackra kärsbärs- och äppelträd. Under dom skulle det stå gammaldags vita trämöbler på sommaren, där gästerna skulle sitta i solen och njuta av kaffe och tilltugg. Och solen skulle alltid lysa och de lummiga träden ge skugga.

Drömma är fortfarande tillåtet va?


2 kommentarer:

  1. Mysigt! Både E's café och dina egna drömmar! :) Kram!

    SvaraRadera
  2. :-) Tack Madeleine! Ja, drömma är väl ff tillåtet!! :-)

    SvaraRadera